درایر کمپرسور چیست ؟همه چیز در مورد درایر کمپرسور.webp

درایر کمپرسور چیست ؟ همه چیز در مورد درایر کمپرسور

کمپرسور چیست؟

کمپرسور های هوا از کاربردی ترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف به شمار میرود که انواع مختلفی با ویژگی های خاص خود را دارد. کمپرسور های هوا علاوه بر استفاده در صنایع، میتواند کاربرد های نیمه صنعتی یا غیرصنعتی نیز داشته باشد. یکی از مهم ترین قطعات موجود در کمپرسور، درایر است.

درایر چیست و چه وظیفه ای دارد؟

درایر یا به عبارت دیگر، خشک کن وسیله ای است که رطوبت هوای محیط را از بین میبرد. چرا که در حالت کلی و بسته به شرایط مختلف، همیشه مقداری رطوبت در هوا وجود دارد و این مقدار هنگام فشرده سازی هوا به 8 تا 10 برابر میتواند برسد؛ گرفتن رطوبت قبل از رسیدن به خط تولید بسیار حائز اهمیت می باشد، چرا که اگر گرفته نشود میتواند به تجهیزات و ابزار ها آسیب های متفاوتی مانند آسیب های مکانیکی وارد کند. بنابراین برای از بین رفتن رطوبت، نیاز است که از درایر استفاده کرد.

درایر کمپرسور

وجود رطوبت در هوای فشرده:

همان گونه که گفته شد، وجود رطوبت در هوای فشرده ضرر و زیان های بسیاری دارد؛ زیرا این نوع رطوبت ها متشکل از آب و روغن می باشند و مشکلات بسیاری را به دنبال دارند که در ادامه به چند تا از این مشکلات میپردازیم.

مشکلات وجود رطوبت در هوای فشرده:

وارد شدن آسیب به تجهیزات پنوماتیکی و از کار انداختن آنها

مسدود شدن نازل ها

منجمد شدن راه های انتقال هوای فشرده در فصول سرد سال

زنگ خوردگی قطعات دستگاه ها و فاسد شدن مواد غذایی ای که به رطوبت حساس هستند.

کم شدن کیفیت کارکرد بخش هایی از عملگر های پنوماتیکی مانند پیستوله های رنگ

خراب شدن قطعات مختلف در صنایع متفاوت مانند صنایع غذایی و دارویی

درایر کمپرسور

انواع درایر در کمپرسور هوا:

خشک کننده های کمپرسور هوا بسته به میزان جذب رطوبت به سه دسته ی مهم تقسیم میشوند که هر کدام کاربرد و جایگاه های منحصر به فرد و خاص خود را دارند. این درایر ها عبارتند از :

درایر کمپرسور تبریدی :

خشک کننده تبریدی مهم ترین نوع خشک کننده ها به شمار میروند که اصطلاحا به آن خشک کننده یخچالی نیز گفته میشود. این نوع از درایر ها، بعد از کمپرسور هوای فشرده قرار می گیرند؛ طرز کار آنها به این صورت است که با سرد کردن هوای خروجی از پمپ باد و رساندن دمای آن به نقطه ی شبنم استاندارد( نقطه  شبنم دمایی است که در آن بخار آب به ذرات مایع تبدیل میشود)، رطوبت از هوای فشرده جدا میشود. این نوع از نیازی ندارند؛ بنابراین فضای کمی را اشغال می کنند و هزینه ی(Dust Filter)  خشک کن ها به فیلتر غبارگیر نگهداری و تعمیر پایین تری نسبت به بقیه ی خشک کن ها دارند.

درایر کمپرسور چیست ؟

درایر جذبی:

نوع دیگر کمپرسور درایر که بسیار پر کاربرد است، درایر جذبی است. این نوع از خشک کن ها، به وسیله مواد جاذب رطوبت اقدام به جذب رطوبت میکنند و آلودگی و ذرات بخار آب را حذف می کنند. خشک کننده PLCکمپرسور جذبی از دو قسمت تشکیل شده که حاوی مواد جاذب رطوبت است و ازطریق چندین شیر برقی و تابلو برق کنترل میشود. در دو قسمت موجود در این نوع درایر مواد جاذبی وجود دارد که رطوبت موجود در هوا را گرفته و از هوای فشرده جدا میکند؛ یعنی بعد از اشباع مواد جاذب رطوبت در قسمت اول، مسیر ورود و خروج هوا به قسمت دوم منتقل می شود و قسمت اول احیا و خشک میشود. تفاوت درایر جذبی با درایر تبریدی در نقطه ی شبنم آن هاست که محدوده ی نقطه شبنم خشک کن جذبی  از 70- تا 3 درجه سانتی گراد است.

خشک کننده کمپرسور ممبرانی :

نوع سوم از درایر ها، درایر ممبرانی نام دارد که به وسیله ی سیستم غشایی عمل خشک کردن را انجام میدهد. تعدادی لوله ی پلیمری نفوذ پذیر در این نوع خشک کننده ها وجود دارد که در مسیر عبور هوای فشرده قرار دارند و باعث جذب رطوبت میشوند. این نوع از خشک کننده ها به دلیل اینکه قطعات متحرک ندارند، تعمیر و نگهداری خاصی ندارند؛ ولی در عوض باید هر 6 الی 12 ماه عوض شوند.

درایر کمپرسور

 

مزایای درایر کمپرسور :

 

جلو گیری از رسوب گرفتن دستگاه ها

جلو گیری از آسیب رسیدن به وسایل پنوماتیکی

جلو گیری از زنگ زدگی و پوسیدگی لوله های انتقال هوای فشرده

جلو گیری از یخ زدگی لوله های انتقال هوای فشرده

جلو گیری از آسیب رسیدن به وسایل مصرفی

افزایش راندمان و طول عمر سیستم

آسان تر شدن کار دستگاه ها

بالا بردن کیفیت هوای فشرده

درایر کمپرسور

معیار های تمیز کردن هوای فشرده :

 

مهم ترین مواردی که باید در ارزیابی کیفیت هوای فشرده در نظر گرفت، عبارتند از :

میزان روغن موجود در هوای فشرده

میزان رطوبت آب در هوای فشرده

مقدار ذرات معلقی که در هوای فشرده وجود دارد.

دمای خروجی هوای فشرده پس از کمپرسور باد

میزان بوی نا مطبوع

میزان باکتری ای که در هوای فشرده وجود دارد.