کمپرسور چیست؟ انواع کمپرسور کدام اند؟.png

کمپرسور چیست؟ همه چیز در مورد کمپرسور

 

یکی از انواع دستگاه های مکانیکی که این روزها در صنایع مختلف از آن استفاده می کنند و از دسته دستگاه هایی است که کاربرد زیادی دارد کمپرسور است. در حقیقت کار کمپرسور این است که نیروی مکش لازم ایجاد می کند که با استفاده از ان گاز مبرد را می مکد و سپس به کنداسنور می فرستد و در این فرآیند گاز به مایع تبدیل می شود.  مکندگی کمپرسور گاز را از سمت راست فشار قوی منتقل می کند و حجم گازی که باید متراکم شود، بستگی به میزان جابجایی پیستون کمپرسور دارد.

انواع کمپرسور

کمپسورها انواع مختلفی دارند. با توجه به دسته بندی ها و کاربرد هایی که هر کمپسور دارد آن ها را دسته بندی می کنند. یکی از معمول ترین روش های دسته بندی موارد زیر است که ما به آن ها اشاره کردیم:

•           کمپرسور دینامیکی

•           کمپرسور جابجایی مثبت

•           کمپرسور روتاری پره ای

•           کمپرسور اسکرال

•           تشدید کننده های فشار

•           کمپرسور های کمکی

کمپرسور های دینامیکی

کمپرسور های دینامیکی

در این مدل از کمپرسورها انتقال انرژی به صورت مداوم اتفاق می افتد. از این کمپرسور ها در فشار های پایین و دبی های بالا استفاده می شود. این کمپرسور ها در طرح های محوری و شعاعی موجود هستند.  طرح های شعاعی غالبا کمپرسورهای توربینی یا کمپرسورهای توربینی شعاعی نامیده می شوند و طرح های شعاعی غالبا کمپرسورهای گریز از مرکز نامیده می شوند. کمپرسور های جابه جایی با جریان ثابت کار می کنند اما کمپرسور های دینامیکی با فشار ثابت کار می کنند. عملکرد کمپرسور دینامیکی تحت تاثیر شرایط بیرونی قرار دارد، از جمله، ایجاد تغییری جزیی در فشار ورودی باعث تغییر زیادی در ظرفیت می شود.

 کمپرسور های جابجایی مثبت

یکی از متدوال ترین نوع کمپرسور ها، کمپرسور های سیلندر پسیتونی می باشند. این کمپرسور ها در دو شکل یهک طرفه و دو طرفه می باشند. قطعات این کمپرسور ها روغنکاری شونده و یا روغنکاری نشونده می باشند، از طرفی دز اشکال مختلف دارای تنوع تعداد سیلندر می باشند و شکال های L  و V  خواهند داشت.

کمپرسورهای رفت و برگشتی می توانند ثابت یا قابل حمل و نقل و تک مرحله ای یا چند مرحله ای باشند و می توانند توسط موتورالکتریکی یا موتور احتراق داخلی رانده شوند. کمپرسورهای رفت و برگشتی کوچک از 5 تا 30 اسب بخار معمولا به صورت متناوب کار می کنند. کمپرسورهای رفت و برگشتی بزرگ تر با بیش از 1000 اسب بخار به طور معمول در کاربردهای بزرگ صنعتی و نفت استفاده می شود.فشارتخلیه می تواند از فشار پایین تا فشار بسیار بالا باشد.

کمپرسور چیست ؟

کمپرسور دوار

این کمپرسور از دو مارپیچ چرخنده مثبت که در هم گیر کرده اند استفاده می کنند، در حقیق از این مارپیج ها برای ارسال گاز به یک فضای کوچک استفاده می کنند. از این کمپرسور ها کاربرد های تجاری و صنعتی مختلفی می توانند داشته باشند. از طرفی می توانند ثابت یا قابل حمل باشند. کاربرد کمپرسورهای روتاری اسکرو از 3 تا بیش از 1200 اسب بخار و از فشار کم تا فشار متوسط رو به بالا را شامل می شود. کمپرسورهای دوار تجاری به صورت مغروق در روغن، مغروق در آب و نوع خشک می باشند.

کمپرسور های روتاری پره ای

این نوع کمپرسور از تعدادی پره که در شکاف های شعاعی روتور قرارداده شده اند تشکیل می شوند روتور با یک فاصله در یک محفظه بزرگ تر دایره ای یا با شکل پیچیده تر نصب می شود. زمانی که روتور می چرخد، پره ها به داخل و خارج شکاف حرکت می کنند و تماس خود را با دیواره محفظه حفظ می کنند. در نتیجه یک مجموعه از احجام رو به کاهش تشکیل می شود. این کمپرسور ها به همراه کمپرسور های پیستونی از قدیمی ترین نوع پیستون ها می باشند. کمپرسورهای پره ای می توانند ثابت یا قابل حمل و یک مرحله ای و یا چند مرحله ای باشند و می توانند توسط موتور الکتریکی یا موتور احتراق داخلی رانده شوند.

کمپرسور چیست ؟ انواع کمپرسور

کمپرسور های اسکرال

این کمپرسور ها را به عنوان پمپ اسکرال و پمپ خلا می شناسند، که از دو پره مارپیچی لایه ای برای تراکم سیال هایی مثل مایعات و گازها استفاده می شود. این کمپرسور ها از سایر کمپسور ها نرم تر، بی صدا تر و مطمئن تر کار می گنند و همچنین اندازه کوچک تری نیز دارند.

تشدید کننده های فشار

وظیفه اصلی تشدید کننده ها بالا بردن فشار سیال است. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که از این تشدید کننده ها فقط زمانی استفاده می شود که جریان خیلی کم باشد. وقتی که محفظه پرفشار پر از هوا می شود پیشتون کم فشار بالا برده می شود. وقتی که سیال مولد فشار وارد محفظه می شود پیستون به سمت پایین حرکت می کند و تحت فشار بالا سیال را به بیرون حرکت می دهد.

کمپرسور های کمکی

کار این کمپرسور ها این است که هوایی که از قبل فشرده شده است را تا فشار بالاتری متراکم می کند. معمولا از این کمپسور ها برای جبران فشار هایی که در طول خطوط با طول بالا افت کرده است استفاده می شود، یا مواردی که به فشار های بالاتری نیاز است از آن استفاده می کنند. تراکم ممکن است چند مرحله ای باشد، همچنین کمپرسور می تواند دینامیکی یا جابجایی باشد. اما در این شرایط کمپرسور های پیستونی استفاده بیشتری دارند.

کمپرسور و انواع آن

خرید بهترین کمپرسور ها در هامین صنعت

برای اینکه بتوانید خرید موفقی داشته باشید بهتر است که قبل از خرید از کیفیت دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که ار فروشگاه های معتبری مثل هامین صنعت که به طور اختصاصی به فروش انواع کمپرسور می پردازد مراجعه کنید. هامین صنعت  با تنوع محصولات و حتی تجهیزات جانبی آنها امکان تامین محصولی با کیفیت را فراهم آورده است.