air-compressors-red-yellow.webp

سیستم هوای فشرده چیست؟ آخرین به روزرسانی تیر 1402

هوای فشرده چیست؟ تجهیزات سیستم های هوای فشرده

سیستم هوای فشرده در تمامی صنایع تولیدی به یک نیاز مبرم و بسیار حیاتی تبدیل شده است. باور بکنید یا نکنید، باید بدانید که در فرایند تولید اکثر وسایل اطراف ما، از سیستم هوای فشرده استفاده شده است. هوای فشرده یعنی هوایی که با استفاده از مقداری انرژی حجم آن کاهش یافته و به فشردگی آن افزوده شده است. نتیجه کاهش حجم هوا، افزایش فشار هوا در سیستم هوای فشرده است.

در نهایت، از این فشار موجود در هوای فشرده در وسایل و ابزارهای پنوماتیک یا بادی استفاده می کنیم. درنتیجه بالا رفتن فشار هوا مساوی است با کاهش حجم آن. در صنعت، با فشرده سازی هوا می توانیم انرژي را ذخیره کنیم. همانطور که گفتیم، سیستم های هوای فشرده به یکی از ملزومات ضروری در هر کارخانه و تولیدی تبدیل شده است.

در خط تولید اکثر وسایلی که اطراف شما وجود دارد، از سیستم هوای فشرده استفاده کرده اند. درنتیجه با وارد کردن انرژی، حجم هوا کاهش پیدا می‌کند تا هوای فشرده به دست آوریم. با فشرده سازی هوا، انرژی ذخیره می شود و یکی از پاک ترین انرژی ها به دست می آید که هزینه چندانی ندارد و صدالبته باعث می شود که قدرت ابزاری که با آن کار می‌کند بسیار بیشتر و کارآمدتر از ابزار برقی باشد. باد نسبت به برق امنیت بالاتری نیز دارد.

 

کارخانه کمپرسور

 

سیستم هوای فشرده یا کمپرسور

 

استفاده از هوای فشرده به همین سادگی ها نیز نیست. برای اینکه بتوانیم از هوای فشرده در صنعت استفاده کنیم، به مجموعه ای از ابزارها و دستگاه ها نیاز داریم که هوای فشرده را تولید، هدایت و درنهایت مصرف می کنند. به این مجموعه ابزار و دستگاه، سیستم هوای فشرده می گویند. سیستم های هوای فشرده از کمپرسورهای اسکرو یا پمپ باد پیستونی برای تولید هوای فشرده استفاده می کنند. مدل های دیگری از کمپرسور نیز برای تولید باد فشرده استفاده می‌کنند.

اغلب کارخانه ها و تولیدی ها از پمپ باد پیستونی یا اسکرو استفاده می کنند. این نوع کمپرسورها نسبت به دیگر کمپرسورها ارزان تر بوده و هوادهی و فشار هوای آنها بسیار مناسب است.

 

اگر به دنبال خرید بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات هوای فشرده و پمپ باد هستید، با پشتیبانی هامین تماس بگیرید.

تماس مستقیم: 09124612095

 

کمپرسور باد

کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو

مهم ترین بخش هر سیستم هوای فشرده، کمپرسور است. وظیفه کمپرسور این است که هوا را فشرده می کند. کمپرسورها بر اساس نحوه فشرده سازی هوا، در چند دسته بندی مختلف قرار می گیرند. متداول ترین نوع کمپرسور در صنعت و تولیدی ها، کمپرسور اسکرو و پمپ بادهای پیستونی هستند.

در صنعت، از کمپرسورهای پیستونی با ظرفیتی معادل 250 تا 2400 لیتر در دقیقه استفاده می کنند. کمپرسورهای پیستونی برای فشرده سازی هوا، از یک سری سیلندرهای رفت و برگشتی استفاده می کنند. نحوه کار این نوع کمپرسورها شبیه به موتور اتومبیل است. این نوع پمپ بادها در اغلب تعمیرگاه های ماشین وجود دارند. قیمت این مدل دستگاه ها ارزان تر از دیگر کمپرسورها است.

 

تجهیزات هوای فشرده

 

البته ایراد این نوع کمپرسورها این است که بطور مداوم کار نمی کنند. بنابراین، در صنایع و کارخانه هایی که به حجم هوادهی زیادی نیاز است، از کمپسور اسکرو استفاده می شود. برخلاف مدل های پیستونی، کمپرسورها اسکرو می توانند به راحتی و بطور مداوم چندین متر مکعب هوای فشرده تولید کنند. کمپرسورها اسکرو بزرگتر بوده و می توانند بدون وقفه هوادهی کنند.

مخزن هوا چیست؟

مخزن هوا

هوای خروجی از یک کمپرسور بطور مستقیم در سیستم هوای فشرده مورد استفاده قرار نمی گیرد. این هوای فشرده در آغاز به سمت یک مخزن هدایت می شود. مخزن هوا به این دلیل استفاده می شود که میزان هوای تولیدی و مصرفی هرگز با هم برابر نیست. هوای مصرفی باید ه، شاهد فشار بالایی به کمپرسور خواهیم بود که در نهایت به خرابی کمپرسور منجر می شود.

در حین افزایش فشار هوا، حجم زیادی از آن وارد مخزن و در آنجا ذخیره می شود. به این صورت، در مواقع نیاز به ابزارآلات و مصرف کنندگان باد این هوای فشرده هدایت می شود. مخزن های هوا از مدل های 80 تا5000 لیتری در بازار موجود هستند. برای اینکه مقاومت این دستگاه ها بالا برود از ورق های فولادی ST37  استفاده می شود تا مقاومت دستگاه در برابر فشار بالای هوا افزایش یابد.

 

کمپرسور باد

 

درایر و خشک کن هوا چیست؟

در سیستم هوای فشرده، بطور حتمی رطوبت تولید می شود. این رطوبت باعث می شود که ابزارآلات، خطوط لوله کشی و تجهیزات مختلف زنگ بزنند و همچنین در صنایع حساس نیز عامل آلودگی است. کنترل رطوبت هوا، یکی از مهم ترین کارهایی است که در سیستم هوای فشرده به انجام می رسد.

 

راه حل  حل  چیست؟ هرچه منطقه ای که در آن زندگی می کنید دارای آب و هوای مرطوب‌تری باشد، میزان رطوبت هوای این سیستم ها نیز افزایش می یابد. با توجه به رطوبت موجود در هوا و رطوبت منطقه می توان از دستگاه هایی نظیر واترتراپ (تله آبگیر)، درایر تبریدی و درایر جذبی استفاده کرد. این ابزارها به تنهایی و یا در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کمپرسورهای هوای فشرده صنعتی

 
درایر جذبی

در مناطق سردسیر و مناطق دارای رطوبت هوای بالا، از درایرهای جذبی استفاده می شود. مثلا در شهر بوشهر از درایرهای جذبی استفاده می شود. چرا که به دلیل قرار گرفتن در مجاورت دریا، رطوبت هوای این شهر بالا است و درایرهای تبریدی به تنهایی قادر به حذف رطوبت از سیستم نیستند. درایرهای جذبی دارای دو برج استوانه ای هستند. هر سری یک بار هوا از یکی از این برج ها عبور می کند. درایرهای جذبی به این صورت کار می کنند که در داخل هر برج یک سری مواد هستند که رطوبت هوا را جذب می کنند. درابرهای جذبی نسبت به درایرهای تبریدی دارای عملکرد بهتری هستند و قادرند تا هوای خشکتری را به مصرف کننده بدهند.

درایر تبریدی

درایر تبریدی میکروپور

در مناطق گرم و خشک با دمای بین 0 تا 40 درجه از درایر تبریدی استفاده می شود. این نوع درایر ها مانند موتور یخچال عمل می کنند و می توانند دمای هوا را تا 3 درجه سانتی گراد کاهش دهند. این باعث می شود رطوبت موجود در هوا تبدیل به آب شود و در نهایت از طریق شیر برقی از سیستم خارج شود.

 

تجهیزات سیستم هوای فشرده

 

میکرو فیلتر در کمپرسور هوای فشرده چیست؟

 

علاوه بر رطوبت هوا دارای آلودگی هایی نیز هست. این آلودگی ها شامل ذرات ریز گرد و غبار (ناشی از فعالیت انسانی و غیر انسانی) می شود. البته کمپرسورهای دارای سیستم اویل اینجکت با روغن کار می کنند و همیشه مقداری روغن را وارد هوا می کنند. این روغن باعث آلودگی هوا می شود. پس در نتیجه در صنایع حساس نظیر صنایع آرایشی و بهداشتی از میکروفیلتر استفاده می شود. این میکروفیلترها باعث می شوند آلودگی ها و ذرات مختلف در چند مرحله به دام بیفتند.

خرید تجهیزات هوای فشرده و کمپرسور با بهترین قیمت

شرکت فناوران صنعت انرژی هامین با سالها تجربه و قدمت و همچنین با اعتباری بسیار بالا در این صنعت، یکی از بزرگترین تأمین کنندگان دست اول پمپ باد، تجهیزات هوای فشرده و کمپرسور است. محصولات فناوران صنعت انرژی هامین امروزه در کارگاه ها، صنایع و کارخانجات متعددی به کار برده می شوند. 10 سال پشتیبانی رایگان، 2 سال گارانتی معتبر کمپرسورها، و همچنین مشاوره رایگان از جمله خدمات برتر شرکت فناوران صنعت است.

 

سیستم هوای فشرده و کمپرسور باد

 

اگر به دنبال خرید بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات هوای فشرده و پمپ باد هستید، با پشتیبانی هامین تماس بگیرید.

تماس مستقیم: 09124612095